Geoblog.pl    lemur8    Podróże    Wakacje 2009 (Łemkowszczyzna)    Nie tylko po polsku

Nie tylko po polsku

Polska, Bielanka

Wieczorem wybieramy się do położonej po sąsiedzku wsi Bielanki. Co odróżnia ją od innych okolicznych wsi? Mianowicie to, że tablica z nazwą wsi jest podana w dwóch językach polskim i łemkowskim. Niby nie jest to nic wielkiego ale w regionie tak naznaczonym historią jest to krok w dobrym kierunku aby pogodzić ze sobą zwaśnione społeczności. Dodatkowo dla kogoś takiego jak my jest to dodatkowa atrakcja i lekcja historii. Łemkowie zamieszkiwali te tereny od niepamiętnych czasów a fakt, że nazwa jest pisana cyrylicą pozwala każdemu, zadać pytanie dlaczego tak jest, i zgłębić nieco historię tego ciekawego regionu

Ponadto wiąże się z tym historia, którą opowiedziała nasza pani gospodyni. We wsi Łosie także było głosowanie nad tym czy nie podawać nazwy miejscowości w dwóch językach. Niestety w tym przypadku pomysł przepadł w głosowaniu. Głosowanie to przyczyniło się do dalszego pogorszenia stosunków społeczności polskiej i łemkowskiej. Przykrym wydaję się fakt, że ponad 60 lat po akcji "Wisła" i siłowym wysiedleniu społeczności łemkowskiej z jej historycznych terenów nie ma zgody na choćby tak mały gest, który mimo wszystko pokazuje, że Łemkowie zamieszkiwali te okolice przez setki lat