Geoblog.pl    lemur8    Podróże    Wakacje 2009 (Łemkowszczyzna)    Czas się pożegnać

Czas się pożegnać

Polska, Uście Gorlickie

Dziś czas już wracać do domu, ale przedtem zostaje nam jeszcze kilka godzin aby coś zobaczyć. Może mało oryginalnie ale wybieramy się do Uścia Gorlickiego, zobaczyć kolejną cerkiew i jeszcze jeden cmentarz z okresu pierwszej wojny światowej. Tak właściwie to te dwie rzeczy są tym co jest wszechobecne w tym regionie. Z jednej strony cerkiew lub kościół wybudowany w stylu łemkowskim a z drugiej mały wojenny cmentarzyk w prawie każdej małej wsi.

W Uściu cerkiew pw. św. Paraskewy mieści się bardzo niedaleko kościoła katolickiego. Być może tutaj stosunki między Polakami a Łemkami są lepsze? Nie wiemy. Przy cerkwi ogłoszenie na temat naboru do młodzieżowego zespołu pieśni i tańca "Łemkowyny". Wymagana znajomość j.łemkowskiego a także zaprezentowanie pieśni lub utworu łemkowskiego. Dobrze wiedzieć, że Łemkowie chcą i mogą propagować swoją kulturę i tradycję, zwłaszcza wśród młodych, bo to młodzi sprawią, że ona nie zaniknie. Z resztą nawiązując do poprzedniego wpisu także i w Uściu Gorlickim i kilku innych wioskach tej gminy niedługo będą dwujęzyczne nazwy.

Po powrocie z krótkiej wycieczki, idziemy oczywiście pożegnać się z naszą plażą no i nie możemy sobie także odmówić kolejnego pstrąga w barze "U Eda". Potem pozostaje spakować się i ruszyć w drogę powrotną mając nadzieję, że tym razem nie potrwa ona tak długo.